تبلیغات
وبلاگ تكواندو محمد علوی - خستگی و مبارزه با آن
وبلاگ تكواندو محمد علوی
TAEKWONDO
  صفحه نخست       |       تماس با مدیر       |       پست الکترونیک       |       RSS       |       ATOM
 

انواع خستگی و علت های هریک:

بطور کلی دو نوع خستگی وجود دارد: 1- خستگی هوازی   2- خستگی غیر هوازی

خستگی هوازی نوعی از خستگی است که در اثر فعالیت های هوازی بوجود می آید و علل آن بشرح زیر است:
  • کم شدن سطح گلوکز خون در اثر فعالیت که در نتیجه کمبود گلیکوژن جگر و عضله است.
  • کم شدن آب بدن بعلت بالا رفتن سطح متابولیسم و عمل تعریق
  • کم شدن نمک بدن
  • افزایش حرارت بدن
  • عدم توازن بین یون های سدیم و پتاسیم
  • و بالاخره کاهش بازده قلب به علت افزایش نیاز اندام ها که در هر ضربه قادر نیست خون کافی به اندامهای بدن برساند.
خستگی غیر هوازی: نوعی دیگر از خستگی است که در اثر فعالیت های غیرهوازی بوجود می آید. علت های آن عبارت اند از:
  • کمبود اکسیژن
  • زیاد شدن حالت اسیدی خون به علت بالا رفتن اسیدلاکتیک. این اسیدی شدن خون موجب می شود اختلالاتی در امر انقباض عضلانی بوجود آید ؛ بدین ترتیب که ماده ای را که در انتهای سیناپس های عصبی ترشح می شود (استیل کولین)، تحت تاثیر قرار می دهد و چون این ماده در عمل انقباض نقش مهمی دارد کارش مختل شده و انقباض بخوبی انجام نمی گیرد.
  • کمبود مواد قندی و کاهش آن در اثر فعالیت و ندادن استراحتهای حساب شده در جهت ترمیم ATP-PC از دست رفته در فعالیت های شدید و کوتاه مدت.
                               برای مشاهده ادامه(ادامه مطلب) را کلیک کنید.

راه های مبارزه با خستگی

بطور کلی باید متذکر شد که افراد ورزشکار قادرند 20 تا 330 درصد بیشتر از غیر ورزشکاران اسیدلاکتیک را در بدن تحمل نمایند. در تمریناتی که بیش از یک ساعت بطول می انجامد داشتن گلیکوژن کافی یکی از شرایط موفقیت ورزشکار محسوب می شود.
طبق تحقیقاتی که روی افراد ورزشکار صورت گرفته ؛ اگر ورزشکار از مواد قندی (کربوهیدرات و قند کمپلکس) مصرف نماید مقاومت در برابر خستگی بیشتر از هنگامی است که مواد چربی یا پروتئینی مصرف کردن باشند.

در اینجا چندین راه مبارزه با خستگی پیشنهاد می شود:

- روزه مواد قندی:

این عمل برای افزایش گلیکوژن عضله و کبد انجام می گیرد، بدین گونه که بعد از یک تمرین شدید، گلیکوژن ذخیره شده در عضله را استفاده می کنیم تا حدی که هیچگونه اثری از گلیکوژن در عضله باقی نماند، سپس به مدت 2 تا 3 روز به ورزشکار هیچگونه مواد قندی نمی دهیم و فقط چربی و پروتئین برایش در نظر می گیریم. در طول این مدت بهتر است ورزشکار تمرینات بسیار سبکی انجام دهد. بعد از این مدت به او مقدار بسیار زیادی مواد قندی (کربوهیدرات) می خورانیم که این عمل سبب بالا رفتن ذخایر گلیکوژن در عضله گشته و مقدار آن به 2 تا 3 برابر افزایش می یابد. البته این روش به هیچ وجه برای افراد دیابتی و دچار بیماری قلبی توصیه نمی شود.

-تمرینات سوپر ماکزیمال:

از قبیل طناب زدن با شدت هرچه تمامتر، بالا رفتن از طناب و پله و نظایر آن. بکار گرفتن اصول آورلود و فرابار (OverLoading) در تمرینات مختلف تحمل افراد را در برابر خستگی بالا می برد.

-تمرینات در حالت خستگی:

در آخر جلسه تمرین از ورزشکار خواسته شود بمدت نیم ساعت تمرینات سنگین انجام دهد. این امر سبب می شود که تحمل آنها در مقابل اسید لاکتیک بیشتر شود.

تمرینات هوازی در بین استراحت ها:

به منظور از بین بردن اسید لاکتیک در تمرینات غیر هوازی که شدت فعالیت بالا و زمان اجرای آن کم بوده و میزان تولید اسید لاکتیک در آن زیاد می باشد، فعالیت های هوازی با شدت کم حائز اهمیت هستند تا بدین ترتیب اسید لاکتیک را بعنوان منبع انرژی سوزانده و از بین ببریم.

-دادن مواد قندی در بین نیمه های بازی و در فواصل مسابقات و تمرینات.

نگه داشتن حالت پایدار در تمرینات و ساختن حالت پایداری جدیدتر:

بعد از 2 تا 3 دقیقه فعالیت ورزشی بدن از نظر فیزیولوژی به مرحله ای میرسد که به آن حالت پایدار می گویند. در این وضعیت تعداد ضربان قلب و تنفس به حد ثابتی می رسد ، بدن از نظر مصرف اکسیژن هیچگونه کمبود ی ندارد و مقدار اسید لاکتیک و فشار خون نیز به یک حد ثابت می رسد. انرژی لازم برای فعالیت ورزشی در حالت پایدار بوسیله عضلات مخطط تامین می شود.

حال اگر ورزشکارسعی کند که در تمرینات ، حالت پایدار را حفظ کند، خستگی دیرتر حاصل می شود. اگر فرض کنیم در حالت پایدار ضربان فردی برابر 142 باشد، بعد از مدتی تمرین فرد قادر خواهد بود با ضربات 150 حالت پایدار بدنش را حفظ نماید؛ در نتیجه کیفیت کار ورزشکار بیشتر خواهد شد و ورزشکار با وضعیت پایدار جدیدتر کار خود را ادامه خواهد داد. باید توجه داشت که در حالت پایدار ، بدهی و وام اکسیژن کماکان موجو است ولی مقدار آن ناچیز می باشد.






نوع مطلب : اموزش مبارزه، مطالب آموزشی، پزشکی تکواندو، 
برچسب ها : تکواندو زنجان، تکواندو، اموزش تکواندو، مبارزه تکواندو، تمرین مبارزه تکواندو، مطالب اموزشی، خستگی در تکواندو، خستگی در ورزش و انواع ان، تمرینات در حالت خستگی، پزشکی تکواندو،
ارسال شده در: چهارشنبه 4 آبان 1390 :: توسط : بهزاد شامی


 
درباره وبلاگ
با سلام به وبلاگ استاد علوی خوش آمدید.آدرس باشگاه:زنجان باشگاه شهیدعطایی پشت شهربازی ساعت تمرین روز های زوج وفرد(17:45 الی 19:30)تلفن تماس: 09126415762 mohammad.alavi80@yahoo.com امیدواریم ازبازدید وبلاگ لذت برده باشید.
مدیر وبلاگ : بهزاد شامی
مطالب اخیر
نظرسنجی
این وبلاگ را چگونه ارزیابی میکنید؟






برچسبها
آمار وبلاگ
کل بازدید :
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
تعداد نویسندگان :
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :

 
 
 
ابزار پرش به بالا